بلندپروازی ایرباس برای جابه‌جا کردن مرزهای صنعت هوافضا



بر اساس بیانیه مطبوعاتی شرکت هواپیماساز ایرباس، این شرکت با همکاری آزمایشگاه فیزیک ذرات اروپا(سرن) به دنبال راه‌اندازی پروژه “ایرباس آپ‌نکست”(Airbus UpNext)، پروژه‌ای است که هدف آن ارزیابی چگونگی کمک ابررسانایی به کربن‌زدایی سیستم‌های هواپیمایی آینده است.

این پروژه شامل یک اثبات مفهوم از یک ابررسانا برای هوانوردی با انتشار کربن کم(SCALE) است که هدف آن ارتقای انطباق و پذیرش فناوری‌های ابررسانا در سیستم‌های توزیع برق در هوا است.

رافائل بلو از سرن می‌گوید: سرن در تحقیقات خود محدودیت‌های علم و مهندسی را پیش می‌برد و با صنعت شریک می‌شود تا نوآوری را با تأثیرات زیست‌محیطی مثبت امکانپذیر کند.

وی افزود: همانطور که در این توافقنامه با ایرباس نشان داده شده است، فناوری‌های ما این پتانسیل را دارند که با نیازهای حمل و نقل پاک و راه حل‌های جابجایی آینده سازگار شوند. این مشارکت تنها اولین گام در سفر ما با شرکت پیشگام اروپا در هوانوردی است و نشان می‌دهد که چقدر برای برتری صنعت کشورهای عضو اتحادیه اروپا ارزش قائل هستیم.

بررسی پتانسیل کامل فناوری‌های آینده‌نگرانه هواپیما

ساندرا بور-شفر مدیر پروژه ایرباس آپ‌نکست می‌گوید: نقش ما در ایرباس آپ‌نکست این است که پتانسیل کامل فناوری‌های مورد استفاده برای هواپیماهای آینده را بررسی کنیم و با رهبران جهان برای آینده آماده شویم.

وی افزود: همکاری با یک موسسه پژوهشی برجسته مانند CERN که برخی از مهم‌ترین یافته‌های فیزیک بنیادی را در جهان به ارمغان می‌آورد، کمک می‌کند تا مرزهای پژوهش‌ها در حوزه هوافضای پاک را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: ما در حال حاضر در حال توسعه یک نسخه اثبات مفهوم از ابررسانایی به نام ASCEND(نمایشگر ابررسانایی پیشرفته و آزمایشی کریوژنیک پاورترین) هستیم تا امکان‌سنجی این فناوری را برای هواپیماهای الکتریکی و هیبریدی مطالعه کنیم. ترکیب دانش حاصل از اثبات مفهوم ما و قابلیت‌های منحصر به‌ فرد سرن در زمینه ابررساناها، یک مشارکت فوق‌العاده را رقم می‌زند.

با استفاده از تجربه سرن در فناوری‌های ابررسانا و قابلیت‌های ایرباس آپ‌نکست در طراحی و ساخت هواپیماهای نوآورانه، اولین نتایج اثبات مفهوم SCALE در پایان سال ۲۰۲۳ مورد انتظار است. امید این آزمایش این است که راه را برای توزیع نیروی ابررسانایی برای هواپیماها هموار کند.

یک پیشرانه برودتی ابررسانایی بهینه شده

در صورت موفقیت آمیز بودن این ابتکار، تا پایان سال ۲۰۲۵ یک پیشرانه ابررسانایی بهینه شده با قدرت حدود ۵۰۰ کیلووات تولید خواهد شد که دارای سیستم خنک کننده‌ای خواهد بود که بر پایه گاز هلیوم است.

هفته گذشته گزارش دادیم که ایرباس در حال توسعه یک موتور پیل سوختی با نیروی هیدروژن به عنوان یکی از راه حل‌های بالقوه برای ممکن کردن هواپیماهای بدون آلایندگی است و تا سال ۲۰۳۵ عملیاتی می‌شود.

ایرباس برنامه‌های بلندپروازانه‌ای دارد تا به زودی آزمایش‌های زمینی و پروازی این موتور پیل سوختی را در هواپیمای نمایشی ZERO آغاز کند. این شرکت همچنین فاش کرده است که هواپیمای آزمایشی پرواز A۳۸۰ MSN۱ در حال حاضر در حال تغییر است تا ظرفیت حمل مخازن هیدروژن مایع و سیستم‌های توزیع را در خود جای دهد.

این که ابررسانایی در توسعه این موتور چه نقشی ایفا خواهد کرد، هنوز مشخص نیست، اما شکی نیست که ایرباس در راه توسعه برخی فناوری‌های پیشرفته مرتبط با پایداری و کربن زدایی از صنعت هوایی است.

۵۸۵۸



Source link

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *