این بازی‌ها برای پیوستن به جام جهانی ساخته شده‌اند


درست مثل مجموعه بازی‌های فیفا، این فدراسیون برای هر دوره جام جهانی، یک بازی ویدیویی هم در نظر می‌گیرد و این سنت را از سال ۱۹۸۶ تا همین امسال با بازی فیفا ۲۳ ادامه داده است. در این مطلب مروری بر خاطره‌انگیزترین بازی‌های ویدیویی تاریخ جام جهانی داشته‌ایم. در ادامه همراه ویجیاتو باشید.

۲۰۱۴ FIFA World Cup Brazil

این بازی‌ها برای پیوستن به جذاب‌ترین رقابت فوتبالی سال ساخته شده‌اند

جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل، یک بازی مخصوص خودش را داشت که با نام کامل ۲۰۱۴ FIFA World Cup Brazil شناخته می‌شد. این بازی در واقع یک نسخه دیگر از بازی فیفا ۱۴ بود که چند ماه پس از عرضه بازی اصلی، همزمان با آغاز بازی‌های جام جهانی منتشر می‌شد. نسخه جام جهانی ۲۰۱۴ یک حالت داستانی به نام «به سوی ریو دوژانیرو» (Road to Rio de Janeiro) داشت که به آن‌ها اجازه می‌داد تا تمام مسابقات مراحل رده‌بندی جام جهانی را بازی کنند.

در بخش آنلاین نیز بازیکنان می‌توانستند در ۱۲ مرحله مختلف، با بازیکنان دیگر به رقابت بپردازند که شبیه به حالت Seasons بازی فیفا ۱۴ و حالت Expedition بازی UEFA Euro ۲۰۱۲ طراحی شده بود. بازی همچنین تمام ۲۰۴ تیم ملی که در مرحله رده‌بندی جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل شرکت کرده بودند را شامل می‌شد و لایسنس تیم‌ها و بازیکنان را درست مثل نسخه ۲۰۱۰ بازی جام جهانی فیفا داشت. این بازی همچنین آخرین نسخه‌ای از بازی‌‎های جام جهانی بود که برای PS۳ و ایکس‌باکس ۳۶۰ (و فقط برای این دو پلتفرم) منتشر می‌شد!

EA Sports World Cup France ۹۸

این بازی‌ها برای پیوستن به جذاب‌ترین رقابت فوتبالی سال ساخته شده‌اند

با این که در حال حاضر راه ساده‌ای برای بازی کردن این بازی وجود ندارد، اما World Cup ۹۸ یکی از بهترین بازی‌های ساخته‌شده بر اساس رقابت‌های جام جهانی است. الکترونیک آرتز که تا امروز حق ساخت مجموعه بازی‌های فیفا را برای خودش دارد، در واقع سال ۱۹۹۶ آن را از فیفا خریده بود. این بازی هم با محوریت جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه، اولین نسخه‌ای بود که برای کنسول پلی‌استیشن ۱ و رایانه‌های شخصی منتشر می‌شد و از فناوری دایرکت‌ایکس پشتیبانی می‌کرد.

از آن جایی که بازی‌های فوتبال تا پیش از این به صورت دوبعدی ساخته می‌شدند، یک بازی فوتبال سه‌بعدی مثل World Cup ۹۸ اتفاق مهمی بود. این بازی نه تنها از نظر گرافیکی یک جهش بزرگ برای الکترونیک آرتز و بازی‌های فیفا محسوب می‌شد، بلکه حالا بازیکنان می‌توانستند کیت ورزشی تیم‌های محبوبشان را که با جزئیات بیشتر رندرشده در تصویر ببینند. این بازی تمام کیت‌های ورزشی را با جزئیات قابل توجهی نسبت به قدرت پردازشی سخت‌افزارهای آن زمان ارائه کرده بود. علاوه بر این، تمام تیم‌های مرحله رده‌بندی جام جهانی ۱۹۹۸ را علاوه ۸ تیم اضافه از جمله استرالیا، روسیه، سوئد و … در لیست تیم‌های این بازی دیده می‌شدند.

World Cup Italia ’۹۰

این بازی‌ها برای پیوستن به جذاب‌ترین رقابت فوتبالی سال ساخته شده‌اند

شاید اگر بدانید که World Cup Italia ’۹۰ جزو بدترین بازی‌های سگا محسوب می‌شود، از دیدن آن در این لیست تعجب کنید اما خیلی زود قضاوت نکنید! بازی جام جهانی ۱۹۹۰ ایتالیا را استودیوی Virgin Mastersonic با همین اسم عجیب و غریبش ساخته بود! این بازی با وجود بعضی از ویژگی‌هایی که آن را امروز به یکی از بدترین بازی‌های سگا تبدیل می‌کند، به شدت محبوب بود. دلیل اصلی محبوبیت آن هم این بود که یک نسخه از World Cup Italia ’۹۰ با اکثر کنسول‌های سگا که در آمریکای شمالی فروخته می‌شدند، باندل شده بود و خیلی‌ها با آن خاطره دارند.

این بازی دوربین بالا به پایین یا به اصطلاح Bird-eye داشت و بازیکن‌ها یا تیم‌ها جزئیات خیلی زیادی در طراحی نداشتند. حتی انیمیشن شادی پس از گل، برای تمام بازیکن‌ها و تیم‌ها یک تصویر از پیش رندرشده بود که فقط رنگ پیراهن لباس بازیکن متناسب با رنگ کیت همان تیم تغییر می‌کرد! این بازی همچنین ۲۴ تیم مختلف را شامل می‌شد که البته تعدادی از آن‌ها برای مرحله از مرحله رده‌بندی بالا نیامده بودند.

۲۰۱۰ FIFA World Cup South Africa

این بازی‌ها برای پیوستن به جذاب‌ترین رقابت فوتبالی سال ساخته شده‌اند

نسخه ۲۰۱۰ از این بازی‌ها، احتمالا نه فقط بهترین بازی‌های ساخته‌شده بر اساس رقابت‌های جام جهانی، بلکه یکی از بهترین بازی‌های فوتبالی تمام تاریخ است. شاید بپرسید چرا، که البته برای آن هم دلیل داریم. جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقا جنوبی یکی از پر شور و شوق‌ترین رویدادهای ورزشی در اوایل دهه ۲۰۱۰ بود و این بازی به خوبی آن حال و هوای شاد را منتقل می‌کرد. از موسیقی‌های داخل منوها گرفته تا رقابت‌های جذابی که بین بازیکن‌ها در بخش آنلاین شکل می‌گرفت. البته که بازی در بخش آفلاین هم محتواهای جذابی داشت و بعضی موارد را حتی نسبت به فیفا ۱۰ که آن سال حسابی ترکانده بود، بهبود می‌بخشید.

دلیل اصلی قرار گرفتن ۲۰۱۰ FIFA World Cup South Africa در جایگاه اول، فراتر رفتن آن از یک بازی اسپین‌آف است. نسخه‌ای که زمانی عرضه شد که فیفا داشت از PES که حسابی با نسخه‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ خراب کرده بود جلو می‌زد و هر سال بهتر می‌شد. فیفا ۱۰ که عملا از هر لحاظ PES آن سال را شکست می‌داد، در نسخه جام جهانی آفریقای جنوبی حتی بیش از پیش هم درخشید و سر و صدا کرد.

الان چی بازی کنیم؟

این بازی‌ها برای پیوستن به جذاب‌ترین رقابت فوتبالی سال ساخته شده‌اند

جام جهانی ۲۰۲۲ قطر چند روزی است که آغاز شده و حالا فیفا ۲۳ میزبان یک آپدیت رایگان جدید است که رقابت‌های این دوره را برای شما شبیه‌سازی می‌کند. بازی‌های فیفا چند سالی است که یکنواخت شده‌اند و البته که برای نسخه‌های جام جهانی، بازی جداگانه‌ای نداریم و فیفا ۱۸ هم شرایط مشابه داشت. اما بازیکن‌ها در آپدیتی که ۹ نوامبر یا حدودا ۲ هفته پیش برای فیفا ۲۳ منتشر شده، می‌توانند تیم‌های خودشان را شخصی‌سازی کنند، یک تیم ملی طراحی کنند و با آن به مصاف تیم‌های دیگر بازیکنان بازی بروند. این آپدیت تا اینجای کار به‌روزترین و در دسترس‌ترین چیزی است که در حال حاضر می‌توانید جام جهانی قطر را با آن شبیه‌سازی کنید. راستی اگر بررسی ویجیاتو از فیفا ۲۳ را نخوانده‌اید، سری هم به آن بزنید!

۲۲۷۲۲۷



Source link

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *