اینترنت طبقاتی اجرایی می‌شود؟ – خبرآنلاین


طرح صیانت با انتقادات مردم و کارشناسان تا حدودی خاموش شد؛ اما بعد از شدت گرفتن اعتراضات مردمی به صورت غیر علنی از سر گرفته شد و امروز شاهد زمزمه‌هایی مبنی بر طبقاتی شدن اینترنت هستیم که صحت یا کذب آن در هاله‌ای از ابهام است؛ ولی اجرای آن نیاز به کمی زمان دارد.

منتظر اینترنت طبقاتی باشیم؟

اینترنت طبقاتی

شنیده‌ها حاکی از این است که به‌زودی دولت اینترنت طبقاتی را راه‌اندازی می‌کند و بدین وسیله تنها گروهی خاص دسترسی به دنیای وب دارند و بقیه از اینترنت ملی و سایت‌های داخلی قابلیت بهره‌برداری خواهند داشت. جزئیات این واقعه مشخص نیست و تاریخ دقیق اجرای آن نیز نامعلوم است.

چند روز پیش سید ابراهیم رئیسی خواستار راه‌اندازی هر چه سریع‌تر اینترنت ملی شده بود. این درخواست از نهادهای دولتی و وزارتخانه‌های تابعه فرضیه طبقاتی شدن اینترنت بین الملل را بیش از پیش تقویت خواهد کرد. به گفته حامد بیدی، مدیرعامل پلتفرم کارزار، برای این‌که فیلترشکن‌ها از دسترس خارج شوند باید دیتاهایی که بین شبکه داخلی و بین المللی رد و بدل می‌شود توسط دولت تحت کنترل قرار بگیرند و رصد شوند.

اینترنت طبقاتی

به عقیده بیدی، فرضیه مذکور تا حد زیادی به حقیقت پیوسته و در فاز بعدی پیش‌بینی این است که اینترنت از روی شبکه ملی اطلاعات حذف و دسترسی به آن منوط به سلسله مراتب گردد. در واقع در چنین حالتی افراد پس از احراز هویت قادر به استفاده خواهند شد؛ ولی نه همه افراد، بلکه فقط افرادی خاص!

به عبارت دیگر با طبقاتی شدن اینترنت افرادی نظیر دانشجویان، اساتید دانشگاه و غیره، از طریق وی پی ان‌های قانونی می‌توانند به نت بین الملل دسترسی داشته باشند. به نظر می‌رسد این تصمیم نهایی شده و در دستور کار دولت قرار دارد. آیا با طبقاتی شدن اینترنت، اغلب مردم در بی‌اینترنتی به سر خواهند برد؟

227227



Source link

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *