ایلان ماسک: ۱۰۰ ترمینال استارلینک در ایران فعال شده است



ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس‌اکس در پاسخ به یک کاربر توییت کرد که ۱۰۰ استارلینک در ایران فعال شده است. وی اولین بار سه ماه پیش اعلام کرده بود که سرویس اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران فعال خواهد شد.

گزارش کاربران مختلف نشان می‌دهد که استارلینک در اکثر مناطق ایران فعال نمی‌شود و ظاهراً تنها در برخی از مناطق مرزی به شبکه متصل می‌شود. از این رو برخی از کاربران توییتر این اقدام ماسک را به‌نوعی تبلیغاتی می‌دانند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز ۲۳ سپتامبر (اول مهر)، مجوزی عمومی موسوم به «جی‌ال-دی۲» (GL-D۲) را صادر کرد که شامل دستورالعمل‌های به‌روزشده به شرکت‌های تکنولوژی برای ارائه‌ی فهرستی از نرم‌افزارها، سخت‌افزارها و خدمات اینترنتی به مردم ایران تحت شرایط تحریم است.

به‌طور کلی، دستورعمل‌های به‌روزشده تحت مجوز عمومی به شرکت‌های فناوری آمریکایی اجازه می‌دهد برخی از نرم‌افزارها، سخت‌افزارها و خدماتی را که پیش از این مشمول تحریم‌ بوده‌اند، بدون نیاز به دریافت مجوز از آمریکا به ایران صادر کنند. این اقلام به دسته‌بندی EAR۹۹ (مقررات اداره صادرات) تعلق دارند که عموماً کالاهای مصرفی مبتنی بر تکنولوژی سطح پایین هستند و صادرات آن‌ها نیازمند مجوز نیست، مگر در شرایطی که مقصد، کشور تحت تحریم باشد.

به دنبال صدور مجوز D۲ استارلینک اعلام کرد که اینترنت ماهواره‌ای را در اختیار کاربران ایرانی قرار خواهد داد. در هفته‌های اخیر تصاویری از ورود تجهیزات استارلینک به ایران در شبکه‌های اجتماعی پخش شد.

وال‌استریت ژورنال اخیراً گزارش کرده بود که حدود ۲۰۰ دستگاه تجهیزات استارلینک از طریق عراق به ایران قاچاق شده است.

حتی اگر خبر فعال شدن ۱۰۰ دستگاه استارلینک در ایران صحت داشته باشد باز هم به معنی موفق نشدن طرح ماسک برای ارائه‌ی اینترنت آزاد ماهواره‌ای در ایران است.

از مهم‌ترین چالش‌های فعال شدن اندک ترمینال‌های استارلینک در کشور می‌توان به گرانی تجهیزات و هزینه‌ی اشتراک این سرویس اینترنت ماهواره‌ای و غیرقانونی بودن استفاده از آن در کشور اشاره کرد.

۲۲۷۲۲۷



Source link

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *