اپلیکیشن های ایرانی هم از دسترس خارج شدند!



روز گذشته بود که کسب‌وکارهای آنلاین اعلام کردند با دستور قضایی همه سرویس‌های ارسال پیامک در سراسر کشور قطع شده‌اند. اقدامی که ثبت کاربر جدید و هویت‌سنجی کاربران در پلتفرم‌ها و اپلیکیشن‌های داخلی را مختل می‌کند.

با ایجاد محدودیت برای اینترنت بین‌المللی در کشور، مشکلات فراوانی برای کسب‌وکارهای آنلاین به وجود آمد. به‌طوری که فعالان این حوزه در سه هفته اخیر همواره درباره آسیب‌هایی که در پی محدودیت گسترده اینترنت به وجود می‌آید، هشدار می‌دهند.

با وجود این، روز گذشته طبق دستور قضایی تمام پنل‌های ارسال پیامک SMS به استثنای بخش بانکی و دولتی غیرفعال شده‌اند و امکان ارسال پیامک از هیچ سامانه‌ای برای کاربران تا اطلاع ثانوی وجود ندارد.

واکنش مدیران به قطعی ارسال پیامک

در پی غیرفعال شدن سرویس‌های پیامک انبوه، بسیاری مدیران و متخصصان اکوسیستم استارتاپی و فناوری کشور نسبت به تاثیرات این قطعی در شبکه اجتماعی توییتر واکنش نشان دادند.

علیرضا جعفری تفرشی، بنیان‌گذار استارتاپ راهکارهای نرم‌افزاری الانوس در این باره در صفحه توییتری خود نوشت:«به هرکسی بگی تو عصر تحول دیجیتال، همزمان با برگزاری جیتکس در چند قدمی، ایران سرویس ارسال پیامک خدماتی رو بسته، احتمالا حرفت را باور نمیکنه یا فکر میکنه عقلت رو از دست دادی!»

امیر حق رنجبر، مدیرعامل لندو نیز از توقف ثبت وام خبر داد و نوشت:«فعالیت قطع شدن سرویس OTP به معنای توقف فرآیند اعتبارسنجی بانکی است. از ساعت ۱۳ امروز نه تنها هیچ کاربری موفق به ثبت نام نشده بلکه هیچ وام جدیدی امکان صدور نداره. تبعات قطع سرویس‌های ارسال پیامک بیشتر از تصور است.»

حمیدرضا صالحی، هم‌بنیان گذار استارتاپ آراد که به تولید سامانه‌های جامع نرم افزاری مشغول است در واکنش به قطعی ارسال پیامک نوشت:« چه استفاده‌ای از این پلتفرم‌ها شده که همه رو قطع کردن؟ این تصمیمات عجیب و غریب چرا گرفته میشه؟ فکر کن اپلیکیشن نوشتی و احراز هویت و ورود کاربران صرفا متکی به پیامکه. این سرویس‌ها حیاتی محسوب میشوند.»

میلاد اسلامی‌زاد، فعال اکوسیستم استارتاپی در توییتر نوشت:« از حساب‌های کاربری خودتان در هیچ اپلیکیشنی (داخلی یا خارجی) خارج نشید. برخی سرویس‌ها (مثل علی‌بابا) امکان تعریف رمز ثابت هم (در کنار رمز پیامکی) دارند. از اون‌جایی که معلوم نیست این قطعی پیامک‌های OTP تا چه زمانی ادامه پیدا کنه، خوبه که اون رو هم فعال کنید.»

همچنین رضا شیرازی، مدیرعامل وب ۲۴ گفت:«همه سرویس‌های ارسال پیامک غیرفعال شدن، این یعنی ثبت نام و ورود کاربران به هزاران فروشگاه اینترنتی از کار افتاده است! حیات صدها هزار کسب و کار اینترنتی با تصمیمات اشتباه، در معرض خطر است. تا کی باید شاهد قطع کردن شریان حیات کسب‌وکارها باشیم؟»

با وجود واکنش‌های گسترده مدیران کسب‌وکارها، به نظر می‌رسد که فعالیت کسب‌وکارهای آنلاین با چالش جدی مواجه شده‎ است. چرا که محدودیت‌های اینترنتی از یک سو باعث فاصله گرفتن کاربران از این فضا شده و حالا با قطع سرویس ارسال پیامک، اگر کاربری هم بخواهد از خدمات پلتفرم‌های بومی استفاده کند، در ابتدای کار با مشکل ورود به حساب کاربری مواجه می‌شود.

علت قطعی ارسال پیامک چیست؟

با وجود اینکه بسیاری از کسب‌وکارها در حال حاضر قادر به جذب کاربر جدید نیستند و ممکن است که خطرات جدی ادامه حیات کسب‌وکار آن‌ها را تهدید کند، اما دلیل این تصمیم قضایی هنوز مشخص نیست، اما نمی‌توان آن را بی‌ارتباط با هک شدن پلتفرم های پوش نوتیفیکیشن در هفته‌های اخیر در سراسر کشور دانست.

سامانه‌های مخابراتی کشور و اپراتورهای مختلف دو نوع سامانه پیام‌رسان تبلیغاتی و خدمات رسانی دارند که به نظر می‌رسد اگر محدودیتی هم ایجاد شده‌ برای سامانه‌های تبلیغاتی است و سامانه‌های پیامکی خدمات رسانی دولتی و بانکی به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

این قطعی در حالیست که بسیاری از مسئولان در چند سال اخیر کاربران را به استفاده از پلتفرم‌های بومی تشویق می‌کنند و در ابتدای سال ۱۴۰۱ نیز به حمایت از شرکت‌های دانش بنیان تاکید فراوانی شده‎، اما در یک ماه اخیر محدودیت‌ها به قدری افزایش یافته‌ است که برخی از این نوع کسب‌وکارها قادر به ادامه فعالیت در این فضا نیستند.

۲۱۲۲۰



Source link

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *