انویدیا تحریم‌های آمریکا علیه چین را دور می‌زند


انویدیا نسخه ساده‌تری از پردازشگر گرافیکی پیشرفته A۱۰۰ را ساخته تا تحریم‌های جدید آمریکا علیه چین و روسیه را دور بزند. این تحریم‌ها باعث می‌شوند تولیدکنندگان نتوانند تجهیزات آموزش هوش مصنوعی را به این کشورها بفروشند، اما حالا به نظر می‌رسد که این تراشه نیازی به مجوز جدید نخواهد داشت.

کارت گرافیک جدید انویدیا که با نام A۸۰۰ شناخته می‌شود، از همان قدرت پردازشی نسخه اصلی بهره می‌برد اما صرفاً می‌تواند با سایر کارت‌ها در یک خوشه رایانشی با نرخ ۴۰۰ گیگابیت بر ثانیه کار کند و به نرخ ۶۰۰ گیگابیتی دسترسی نخواهد داشت. وال استریت ژورنال می‌گوید این یعنی A۸۰۰ برای انجام کارهای ساده به اندازه نسخه اصلی قدرت دارد، اما نمی‌تواند مثلاً در یک ابرکامپیوتر به کار گرفته شود.

انویدیا A۸۰۰ جانشین A۱۰۰ برای چین است

یکی از سخنگویان انویدیا به خبرگزاری رویترز گفته که این کارت گرافیک جانشین A۱۰۰ برای چین است که موجب نقض قوانین صادراتی آمریکا نمی‌شود. اگرچه جزئیات دقیق تحریم‌های کنترلی آمریکا در دسترس نیست، اما ظاهراً این کشور سرعت ارتباطات داخلی و چند آستانه پردازشی دیگر را در بررسی‌های خود لحاظ می‌کند.

انویدیا تحریم‌های آمریکا علیه چین را دور می‌زند

انویدیا می‌گوید این محصول جدید به گونه‌ای طراحی شده که کاربر نتواند محدودیت‌های آن را دور بزند. این اظهارنظر از آن جهت اهمیت دارد که این شرکت در گذشته پردازشگرهایی را به بازار روانه کرده بود که محدودیت‌هایی در زمینه استخراج رمزارز داشتند، اما طولی نکشید که کاربران توانستند این محدودیت‌ها را پشت سر بگذارند.

دولت آمریکا در ماه اکتبر تحریم‌های جدیدی را در زمینه فروش تراشه و تجهیزات ساخت تراشه به چین معرفی کرد. انویدیا و AMD به سرمایه‌گذاران خود هشدار داده بودند که محدودیت‌های جدید ممکن است بر توانایی آن‌ها برای فروش محصولات رده بالا به این کشور اثر بگذارد. حالا باید دید که واکنش چین و آمریکا به این محصول جدید چه خواهد بود.

این که A۸۰۰ می‌تواند در عمل همچنان برای کاربردهای نظامی در ارتش یا دیگر پروژه‌های دولتی چین که آمریکا مخالف آن‌هاست استفاده شود یا خیر، هنوز مشخص نیست.

۵۸۵۸



Source link

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *