انواع سوئیچ سیسکو

سوییچ های سیسکو را میتوان براساس نوع کاربرد و نحوه عملکرد آنها در شبکه به سه دسته زیر تقسیم بندی نمود:

سوئیچ سیسکو

سوئیچ های LAN سیسکو

سوییچ های دیتاسنتر سیسکو

سوییچ های SAN سیسکو

سوییچ های LAN در مدل سه لایه ای سیسکو یا Hierarchical Network Design کاربرد دارد. این مدل یک طراحی قابل اعتماد، قابل گسترش و مقرون به صرفه می باشد که مشکلات پیچیده طراحی شبکه را راحت تر و مدیریت پذیرتر میکند. طراحی لایه ای موجب میشود تا هر دستگاه در هر لایه وظیفه و عملکرد مشخصی داشته باشد که این ویژگی باعث می شود تا شبکه ها انعطاف پذیرتر، سازگارتر، قابل گسترش تر باشند و تغییرات و مدیریت آنها راحتتر انجام می شود. در این طراحی تجهیزات در لایه های زیر گروه بندی می شوند:

سوئیچ Access سیسکو

معمولا در لایه Access از سوئیچ های لایه دو برای ایجاد دسترسی بین کلاینت ها و سرور استفاده می شود، مواردی مانند Port Security،  QoS و ARP Inspection در این لایه تعریف می شوند. از سوییچ کاتالیست 9200 و 9300 سیسکو میتوان در این لایه استفاده کرد.

سوئیچ  Distributionو Core سیسکو

سوئیچ Core  و Distribution سیسکو (سوییچ Backbone سیسکو) به نحوی طراحی شده تا عمل سوئیچینگ بسته را با سرعت بالا انجام دهد و بتواند ارتباط بین بخش های مختلف را به بهترین نحو ممکن برقرار کند. بدلیل ترافیک بسیار زیادی که به لایهDistribution  ارسال می شود، این لایه باید توان پردازش سریع اطلاعات را با کم ترین کاهش سرعت را داشته باشد. مهم ترین و بروزترین سوئیچ‌های Core  سیسکو، سوییچ های کاتالیست 9500 و 9600 سیسکو میباشند.

سوئیچ دیتاسنتر سیسکو

در این دسته بندی سری سوییچ Nexus 9000 سیسکو جا میگیرند. این محصولات با پشتیبانی از پورت های QSFP+ با سرعت تا 100 گیگابیت بر ثانیه امکان برقراری ارتباط میان اپلیکیشن های موجود در دیتاسنتر را بدون کوچک ترین خللی فراهم میکنند. همچنین با پشتیبانی از معماری Leaf and Spine سیسکو، انعطاف پذیری و ثبات بیشتری را در اختیار مدیران قرار خواهند داد.

سوئیچ SAN سیسکو

سوئیچ های سری MDS سیسکو به عنوان تجهیزات قابل اعتماد برای برقراری ارتباطات بین Storage ها بحساب می آیند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *