اطلس سایپا همان پراید با ظاهری جدید است؟ / عکس


به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سایپا یکی از خودروسازان اصلی کشور و تولیدکننده برخی از پرتیراژترین محصولات بازار خودرو از جمله پراید است.

این شرکت چندی پیش از اطلس رونمایی کرد که به گفته علیرضا مصدقی، مدیر پروژه خودرو اطلس سایپا تولید آزمایشی‌اش برای انجام تست‌های گوناگون از جمله تست‌های تصادف و عابر پیاده آغاز شده تا مجوزهای رسمی را دریافت کند.

اطلس سایپا همان پراید با ظاهری جدید است؟ / عکس
سایپا اطلس

اطلس نیامده نگاه سایت‌ انگلیسی‌زبان خودرویی «تاپ‌اسپید» را به خود جلب کرده است. آن‌ها در مقاله‌ای به این خودرو پرداخته‌اند که بخش‌هایی از آن را مرور می‌کنیم.

سایپا به تازگی از محصول جدید ۲۰۲۳ خود رونمایی کرده که خودرویی کراس‌اوور به نام اطلس است. البته که این خودروی جدید چندان هم جدید نیست و ساختارش بر اساس پلتفرم ایکس۲۰۰ سایپا شکل گرفته که نسخه ارتقا یافته پلتفرم کیا پراید است، ماشینی که در آمریکا با نام کیا ریو فروخته می‌شد. برخی عناصر شاسی ماشین به پلتفرم اولیه پراید برمی‌گردد که سال ۱۹۸۷ طراحی و ساخته شد. پلتفرمی قدیمی که در ساخت خودروهایی چون فورد فستیوا و مزدا ۱۲۱ مورد استفاده قرار گرفته است.

با این حساب اطلس نسخه تغییر شکل یافته پراید است که سالیان سال در خط تولید سایپا بود. سایپا بارها تلاش کرده که پراید را ارتقا دهد اما کار زیادی نمی‌توان انجام داد چرا که زیربنای آن بسیار قدیمی است.

زیر کاپوت اطلس موتوری یک و نیم لیتری با قدرت ۸۹ اسب بخار و گشتاور ۱۷۵ نیوتون‌متر خوابیده است که با قدرت کمش گزینه مناسبی برای گیربکس اتوماتیک نیست و باید روی انتقال قدرت دستی برای آن حساب باز کرد.

ظاهر خودرو بخش اصلی ماجرا است که بیشترین توجه معطوف به آن بوده است. اینجا نمی‌توان شباهت طراحی ماشین به فورد فیستا را نادیده گرفت. در اطلس از رینگ‌های اسپرت ۱۴ اینچی استفاده شده است که گرچه با استانداردهای امروز شاید کمی کوچک به نظر برسد اما هر چه باشد از رینگ‌های ۱۳ اینچ پراید بزرگتر است.

اطلس سایپا همان پراید با ظاهری جدید است؟ / عکس
فورد فیستا

بر اساس گمانه‌زنی‌ها این خودرو چیزی حدود ۳۰۰ میلیون تومان قیمت‌ خواهد داشت که حدود ۵ تا ۶ هزار دلار می‌شود که قیمت ارزانی است. بنابراین، بسیاری که به دنبال حمل‌ونقل ارزان هستند گزینه قابل تاملی خواهد بود.

۵۸۵۸



Source link

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *