ارسال ماهواره‌ای خاص به فضا برای جمع‌آوری اطلاعات آب‌های جهان



ماهواره مأموریت توپوگرافی (نقشه‌برداری) آب‌های سطحی و اقیانوسی که در ۱۶ دسامبر (۲۵ آذر) با موفقیت به فضا پرتاب شد، نوید اندازه‌گیری دقیق میزان آب در بیشتر سطح زمین را می‌دهد.

اندازه‌گیری‌ آب شیرین و آب اقیانوس‌ها توسط این ماهواره به محققان کمک می‌کند تا برخی از پرسش‌های بسیار مهم آب و هوایی زمان ما را بررسی کنند و به جوامع کمک می‌کند تا برای جهانی که رو به گرم‌شدن می‌رود، آماده شوند. یک ابزار علمی به نام تداخل‌سنج راداری باند کا (KaRIn) این امکان را فراهم می‌کند.

مأموریت توپوگرافی آب‌های سطحی و اقیانوسی (SWOT) یک ارتفاع‌سنج ماهواره‌ای است که ناسا (اداره کل ملی هوانوردی و فضای آمریکا) و آژانس فضایی فرانسه، با مشارکت آژانس فضایی کانادا و آژانس فضایی انگلیس به طور مشترک آن را اداره می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

آشنایی با یکی از قدرتمندترین و پیچیده‌ترین بنزهای جهان / عکس

عکس |‌ نگاهی به اعماق پنهان کیهان با “جیمزوب”

سال‌ها زمان صرف طراحی این ابزار شده است تا بتواند ارتفاع آب شیرین پهنه‌های زمین و اقیانوس‌ها را با دقت بسیار زیاد اندازه‌گیری کند. تداخل‌سنج راداری باند کا ارتفاع آب اقیانوس‌ها را اندازه‌گیری می‌کند و جریان‌ها و گرداب‌هایی را که عرضشان کمتر از ۲۰ کیلومتر است (یعنی تا ۱۰ برابر کوچک‌تر از آن‌هایی که با دیگر ماهواره‌های سطح دریا شناسایی‌شدنی هستند) تشخیص می‌دهد. همچنین داده‌های دریاچه‌ها و مخازن بزرگ‌تر از ۶۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع و رودخانه‌هایی با عرض بیشتر از ۱۰۰ متر را جمع‌آوری می‌کند.

دَنیل اِستبان‌فرناندز (Daniel Esteban-Fernandez)، مدیر ابزار تداخل‌سنج راداری باند کا در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا در جنوب کالیفرنیا در آمریکا، گفت: این یک پیشرفت بسیار بزرگ برای دانش ما درخصوص آب‌های شیرین خواهد بود. محققان در حال حاضر فقط درباره چند هزار دریاچه در سراسر جهان داده‌های خوبی دارند. مأموریت توپوگرافی آب‌های سطحی و اقیانوسی، این تعداد را به حداقل یک میلیون افزایش خواهد داد.

58321



Source link

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *