قطعات لیفتراک
توجه فرمایید که برخی قطعات لیفتراکهای با یکدیگر مشابه میباشند و بهعنوانمثال برخی قطعات لیفتراک TCM ژاپن را میتوان روی لیفتراکهای ساخت کشور چین پیدا کرد. (به دلیل همکاری کمپانیهای سازنده لیفتراک در چین با ژاپن)
همچنین قطعات لیفتراک کوماتسو ژاپن و یا نیسان ژاپن را روی بقیه لیفتراکها پیدا کرد.
بهطور مثال در لیفتراکهای دوگانهسوز (که با سوخت گاز و یا بنزین کار میکنند) موتور نیسان مدل NISSAN K۲۵ بسیار معروف است که بهزودی لیفتراکهای نیسان، کوماتسو و همچنین لیفتراکهای ساخت چین مانند هلی، lonking، zoomlion-chery ( زوملاین زوم لاین چری ) و … میتوان پیدا کرد. لذا اغلب قطعات آنها درزمینهٔ موتور آن مشترک میشود.
البته برخی موارد تشخیص آن تنها با اسم موتور و مدل آن قابل انجام است اما در بسیاری موارد، این موضوع را افرادی که در این زمینه تجربه دارند میتوانند تشخیص دهند.
به عنوان مثال برخی از مدلهای گیربکس لیفتراک های چری که در حین تولید میشوند از قطعات گیربکس TCM ژاپن استفاده میکنند و این قطعات را میتوان با یکدیگر جابجا کرد.
به عنوان یک تولیدکننده هزینه های تولید بسیار حائز اهمیت است چرا که از دیدگاه تولید کاهش هزینه ها باعث بهره وری بیشتر و سودآوری بیشتر است پس در مرحله خرید ماشین آلات نظیر لیفتراک هزینه های جاری و نگهداری آن بسیار مهم هست قیمت مناسب لیفتراک و کیفیت بالای قطعات مصرفی و زیادی قطعات و خدمات ارائه شده توسط تولید کننده و یا نمایندگان بسیار اهمیت چرا که کیفیت بالای قطعات دفعات خرابی و خاموشی دستگاه را کاهش می دهد و همچنین وجود نماینده رسمی و متعهد برندها و تولید و مونتاژ لیفتراک ها در داخل امکان ارائه خدمات و قطعات می گردد.
با توجه به سابقه چندین ساله لیفتراک ها بر کشور ما موتورهای و گیربکس های ژاپنی به خوبی توانسته انتظارات مصرف کنندگان را مرتفع کند لذا با توجه به تعداد بیشتر این موتورها و گیربکس های مورد استفاده موجب گشته تا بازار قطعات یدکی مناسب و آشنایی هر چه بیشتر تعمیرکارهای مجرب این موتورها گردیده است.
موتور لیفتراک
لیفتراک های موجود در ایران در بسیاری موارد موتور های مشابه یکدیگر دارند. که بهطور کامل در مقاله (موتور لیفتراک) به آن اشاره شده است.
موتورهای مانند میتسوبیشی، ایسوزو، تویوتا ف کوماتسو، ریکاردو و … از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند.
قطعات موتوری این دستگاهها ممکن است از چین، ژاپن یا ترکیه یا امارت تهیه گردد اما در نهایت مرجع فروش معتبر و ضمانت کننده اطمینان خاطر را در کیفیت قطعه تضمین مینمایند.
گیربکس لیفتراک
گیربکس اغلب لیفتراکها در حال حاضر بهصورت خودکار ارائه میگردد.
در لیفتراکهای قدیم گیربکسهای دستی روی لیفتراکها استفاده میشد.
مزیت گیربکس های دستی این بود که ساده بودند و اغلب مکانیک ها نسبت به تعمیرات آن مسلط بودند اما در حالت خودکار نیازاست که تعمیرکار لیفتراک تخصصی و تجربه کافی را در این زمینه دارا باشد.
برخی مدلهای لیفتراکهای آلمانی مانندِ لینده و یا یوهان ریش بصورت هیدرو استاتیکی کار میکنند.
اگرچه این لیفتراکها لاستیک دارای کیفیت خوبی هستند اما تعمیر نگهداری آنها کاملاً تخصصی بوده و حتماً باید در هنگام خرید به این موضوع توجه داشت.
سیلندر، پیستون، یاتاقان، میل لنگ، سوپاپ دود، سوپاپ هوا، انژکتور، سر سیلندر، واشر سر سیلندر، پمپ گازوئیل، فیلتر هوا، فیلتر گازوئیل، فیلتر بنزین، میلسوپاپ، بادامک، چرخ طیار، فلایویل، دنده فلایویل، تسمه دینام، استارت، باطری لیفتراک (باتری)، فنر، کاسهنمد، لاستیک، ساق سوپاپ، برش سیلندر، دزدگیر یا دستهموتور لیفتراک، بلوک سیلندر لیفتراک، درب سوپاپ لیفتراک، واشر درب سوپاپ ، منیفولد ورود هوا، منیفولد خروج هوا، اسیک موتور، فیل تایپیت، شمع موتور، رینگ پیستون، خار پیستون و … که در موتورهای مختلف دیزلی، بنزینی و … ممکن است برخی قطعات لیفتراک اضافه یا کم شوند.