پس از یک کمپین تبلیغاتی گسترده، آلفارومئو جولیا SWB زاگاتو رونمایی شد. این خودرو که ماحصل همکاری کمپانی ایتالیایی با شرکت زاگاتو است، طراحی بسیار زیبا و جذابی دارد. کوپه اسپرت ایتالیاییها بهخاطر گرامیداشت صدمین سالگرد همکاری دو برند مذکور توسعه پیدا کرده و فقط و فقط یک دستگاه از آن روی کره خاکی موجود خواهد بود.
همانطور که از نام آلفارومئو جولیا SWB میتوان حدس زد، این خودرو در واقع بر اساس سدان جولیا ساخته شده است. اما در مقایسه با جولیای استاندارد این خودرو فاصله محوری کمتری دارد و در دسته مدلهای کوپه قرار میگیرد.
پروژه آلفارومئو جولیا SWB در سال 2021 کلید خورد، درست صد سال پس از آنکه تیپو G1 با همکاری آلفارومئو و زاگاتو متولد شد. این کوپه استثنایی در گاراژ یک کلسیونر آلمانی حیات خود را سپری خواهد کرد. این کلکسیونر علاقه زیادی به محصولات آلفارومئو دارد و مالک مدلهای کمیابی مثل 8C Competizione، S.Z و چند دستگاه دیگر از مدلهای تولیدی با همکاری استون مارتین و زاگاتو است.
آلفارومئو جولیا SWB زاگاتو، یک کوپه 532 اسب بخاری
آلفارومئو و زاگاتو ارمغان جدید خود را بر مبنای نسخه کوادروفولیو از سدان جولیا طراحی کردهاند. با تصمیم زاگاتو فاصله محوری در این خودرو کاهش پیدا کرده و زوایای ورود و خروج متفاوت از جولیای استاندارد است. از نظر مشخصات فنی این کوپه با نسخه GTAm مشترک است. به عبارت دقیقتر جولیا SWB نیروی خود را از همان موتور 2.9 لیتری V6 مجهز به دو توربوشارژر دریافت میکند. این موتور 532 اسب بخار قدرت دارد و نیروی تولیدی آن از طریق یک گیربکس شش سرعته دستی به سمت چرخهای عقب ارسال میشود.
کوپهای خوشاستیل از میلان
با آنکه از لحاظ فنی، آلفارومئو جولیا SWB زاگاتو اشتراکات زیادی با مدل سدان دارد، اما از نظر ظاهری وضعیت کاملا متفاوت است. آنقدر متفاوت که هیچ وجه اشتراکی بین آن دو به چشم نمیخورد. در نمای روبرو این خودرو چهره کاملا تهاجمی و خشنی دارد. چراغهای LED که در اصل مال کراساوور جدید توناله هستند، در ارتفاعی بسیار کم نصب شدهاند.
همانند سایر محصولات آلفارومئو، جلوپنجره مثلثیشکل امضای کمپانی ایتالیایی در پیکره جیولیا SWB زاگاتو است. در اطراف این المان نمادین، دو ورودی هوای بسیار حجیم وجود دارد. کاپوت هم از ساختاری کاملا عضلانی با چند شکاف بزرگ برخوردار است. یک اسپلیتر فیبرکربنی جذابیتهای آلفارومئو جیولیا SWB را در نمای روبرو تکمیل میکند. خودروساز ایتالیایی میگوید در طراحی دماغه مهندسان کمپانی از مدل SZ که به دهه 90 میلادی تعلق دارد، الهام گرفتهاند.
در نمای جانبی، انحناهای بدنه و نسبتهای موجود، آلفارومئو جولیا SWB زاگاتو را اتومبیلی به شدت جذاب و دلربا نشان میدهند. رینگهای 5 پره این خودرو از مدل GTAm امانت گرفته شدهاند، اما بهجای رنگ مشکی، دارای رنگ نقرهای براق هستند. در پشت این رینگهای زیبا، کالیپرهای زردرنگ خودنمایی میکنند. وجود لوگوهای کوادروفولیو و زاگاتو، شکاف روی گلگیر جلو، خط شانه ضخیم و شیب زیاد کاپوت و سقف از دیگر ویژگیهای قابل ذکر در نمای جانبی هستند.
فرم کاپوت و نسبتهای بدنه بهخوبی ثابت میکنند که با محصولی از زاگاتو روبرو هستیم.
آلفارومئو جولیا SWB زاگاتو در نمای عقب هم جذابیتهای خاص خود را دارد. چراغ اصلی این خودرو همانند بسیاری از مدلهای جدید، یک نوار باریک سرتاسری است. سپر فرم کاملا اسپرتی دارد و در قسمت میانی آن دو خروجی اگزوز بزرگ گازهای حاصل از احتراق موتور را به بیرون هدایت میکنند. در زیر سپر هم یک دیفیوزر خیلی حجیم به چشم میخورد.
کابینی همراستا با نمای بیرونی
همانند نمای بیرونی، کابین آلفارومئو جولیا SWB زاگاتو نیز پر از خطوط منحنی است. داشبورد این کوپه اسپرت شباهت زیادی به داشبورد جولیای استاندارد دارد و طراحان یک نمایشگر بزرگ را در قسمت میانی آن تعبیه کردهاند. ترکیب رنگ چرم مشکی و تزئینات سبزرنگ جلوه خاصی پدید آورده و صفحه پشت فرمان، شامل نمایشگر دیجیتال و نشانگرهای عقربهای میشود.
موتور آلفارومئو جولیا SWB زاگاتو بوسیله دکمه اختصاصی موجود روی فرمان روشن میشود. با کمی دقت میتوان متوجه شد که دکمههای مربوط به سیستم تهویه مطبوع و دسته دنده گیربکس دستی در اصل به جولیای استاندارد تعلق دارند. همانطور که در تصاویر قابل مشاهده است، قسمتهای مختلف کابین این کوپه ایتالیایی عمدتا از چرم و فیبرکربن ساخته شدهاند.
در رابطه با هزینههای مربوط به توسعه آلفارومئو جولیا SWB زاگاتو اطلاعاتی در دست نیست. اما از آنجایی که تنها همین یک دستگاه از آن موجود خواهد بود و با توجه به نصب لوگوی زاگاتو روی آن، مسلما باید انتظار رقم بالایی را داشت. بد نیست اشاره کنیم تصاویر این خودرو قبل از تحویل به مشتری آلمانی در پیست لاپیستا واقع در نزدیکی موزه آلفارومئو تهیه شدهاند.
227227