مرسدس AMG چندسالیست که بر مسابقات فرمولاوان با موتورهای هیبریدی قدرتمندش سلطنت میکند و اخیراً نیز بهواسطه استفاده از دستاوردهای تکنولوژیکی فرمول یک در قالب سوپر اسپرت، AMG ONE، موفق به شکستن رکورد طی یک دور پیست نوربرگ رینگ شده است. حالا این خودروساز تصمیم گرفته تا تکنولوژی بالای خود را برای سدان لوکس و پرچمدار S کلاس استفاده کند و ماحصل آن چیزی نیست جز معرفی سریعترین اس کلاس تاریخ مرسدس! این نسخه S 63 E پرفورمنس نام دارد و با توجه به قدرت ۷۹۱ اسب بخاری پیشرانه هیبریدی پکیجی کامل از راحتی، تجمل، قدرت، شتاب و سرعت را به ارمغان میآورد. در توصیف جذابیتهای بالای این سوپر سدان آلمانی همین بس که سرعت آن در عرض تنها ۳.۲ ثانیه به ۹۶ کیلومتر در ساعت میرسد.
مشخصات فنی بینظیر مرسدس AMG S 63 E پرفورمنس
مستقیم بهسراغ پیشرانه میرویم؛ جایی که مرسدس AMG S 63 E پرفورمنس حرفهای زیادی برای گفتن دارد. این سوپر سدان آلمانی نیروی خود را از یک پیشرانه هیبریدی دریافت میکند. قلب اصلی این پیشرانه را همان موتور معروف ۴ لیتری هشت سیلندر تویین توربو تشکیل میدهد. این موتور بهتنهایی ۶۰۳ اسب بخار قدرت و ۹۰۰ میلیون تومان متر گشتاور تولید میکند. گیربکس ۹ سرعته خودکار وظیفه انتقال قدرت موتور به هر چهار چرخ را بر عهده دارد. مکمل عملکرد موتور بنزینی، یک موتور برقی است که روی محور عقب قرار دارد. مجموع قدرت این دو موتور به ۷۹۱ اسب بخار قدرت و ۱۴۳۰ نیوتون متر گشتاور میرسد.
با اتکا به چنین پیشرانه قدرتمندی، مرسدس AMG S 63 E پرفورمنس برای دستیابی به سرعت ۶۰ مایل یا ۹۶ کیلومتر در ساعت نیازمند تنها ۳.۲ ثانیه زمان است. در مسیر مستقیم هم این خودرو توانایی دستیابی به سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت را دارد. همانگونه که قابل حدس است، وجود محدودکننده الکترونیکی اجازه عبور از این رقم را نمیدهد. البته برای کسانی که خواهان تجربه سرعت بیشتر هستند، امکان سفارش آپشن AMG Driver’s Package وجود دارد. با سفارش این پکیج حداکثر سرعت خودرو به ۲۹۰ کیلومتر در ساعت افزایش مییابد. این پکیج در مدلهای مخصوص بازار آمریکا، بهصورت استاندارد موجود است.
بد نیست اشاره کنیم موتور برقی حاضر روی محور عقب مرسدس AMG S 63 E پرفورمنس، ۹۴ اسب بخار قدرت دارد. اما در شتابگیریهای آنی، قدرت تولیدی آن برای ۱۰ ثانیه به ۱۸۸ اسب بخار افزایش پیدا میکند. نیروی تولیدی این موتور از طریق یک گیربکس دوسرعته، به سمت چرخها ارسال میشود. دنده دوم این گیربکس از سرعت ۱۴۰ کیلومتر به بعد در مدار قرار میگیرد.
موتور برقی توسط پک باتری ۱۳.۱ کیلووات ساعتی تغذیه میشود. مهندسان این پک را نیز روی محور عقب تعبیه کرده و یک شارژر ۳.۷ کیلوواتی برای آن در نظر گرفتهاند. نکته مبهم این است که مشخص نیست مرسدس AMG S 63 E پرفورمنس چه مسافتی را میتواند در حالت تمامالکتریکی طی کند. از آنجایی که کمپانی آلمانی تأکید کرده تنظیمات خودرو برای دستیابی به قدرت بیشتر است، نباید انتظار رقم بالایی را داشت.
سیستم تعلیق پیشرفته بادی با تمرکز بر پایداری در سرعتهای بالا
مرسدس AMG S 63 E پرفورمنس به سیستم تعلیق بادی تطبیقپذیر مجهز است. با عبور از سرعت ۱۲۱ کیلومتر در ساعت، این سیستم تعلیق پیشرفته ارتفاع خودرو را ۱.۰۲ سانتیمتر کاهش میدهد. این سدان مجلل و سریع، از میلههای تثبیت بدنه فعال بهره میبرد، به همین خاطر بازی اتاق آن در پیچها بسیار کم است و تعادل خودرو بههم نمیخورد. نکته جالب اینکه حتی دستههای موتور مرسدس AMG S 63 E پرفورمنس فعال هستند و با توجه به شرایط موجود، میزان نرمی و سفتی اتصال آنها با شاسی تغییر پیدا میکند!
سازه مرسدس AMG S 63 E پرفورمنس در مقایسه با سایر اعضای خانواده S کلاس مقاومتر است. اگر بخواهیم وارد جزئیات شویم، باید بگوییم مهندسان کمپانی با کمک میلههای آلومینیومی عرضی در زیر موتور، محل اتصال کمکفنرها به بدنه و همچنین کف اتاق در قسمت عقب، سازه را تقویت کردهاند.
ترمزهای قدرتمند برای مهار پیشرانه
وظیفه کاهش سرعت و توقف کامل مرسدس AMG S 63 E پرفورمنس را دیسک های ۱۵.۷ و ۱۵ اینچی (بزرگتر از رینگهای پژو 206) در جلو و عقب بر عهده دارند. این دیسکها بهترتیب با کالیپرهای ۶ و تکپیستونه همکاری میکنند. در صورت علاقه مشتریان میتوانند ترمزهای سرامیک-کامپوزیت را بهعنوان آپشن سفارش دهند. ذکر این نکته ضروری است که چرخهای عقب این خودرو فرمانپذیر هستند و تا ۲.۵ درجه زاویه میگیرند.
جراحی ظاهری خفیف در مرسدس AMG S 63 E پرفورمنس
برای ایجاد تمایز با سایر اعضای خانواده S کلاس، مرسدس AMG S 63 E پرفورمنس، چهره خشنتری دارد. البته این خشونت خیلی محافظهکارانه است و باید بادقت دنبال المانهای آن بگردید! شاید هم با مرور تصاویر به استفاده از واژههای خشن و خشونت ایراد خواهید گرفت! در هر حال، جلوپنجره این خودرو همان جلوپنجره مشهور به پانامریکانا با خطوط عمودی است و لوگوی AMG با ترکیبی از رنگ کروم و مشکی بالاتر از آن قرار دارد. ورودیهای هوای موجود روی سپر بزرگتر هستند و جریان هوای بیشتری را به رادیاتور و ترمزها منتقل میکنند.
در نمای عقب، چهار اگزوز ذوزنقهایشکل بزرگ و دیفیوزر حجیم موجود بین آنها، وجه تمایز مرسدس AMG S 63 E پرفورمنس با سایر نسخههاست.
در داخل کابین، تفاوتها بسیار کم است و به مواردی مثل گرافیک اختصاصی سیستم اینفوتینمنت، دکمههای مخصوص تنظیم عملکرد سیستم ترمز روی فرمان، هدآپ دیسپلی استاندارد و وجود دو صندلی مجزا در ردیف عقب محدود میشود.
227227