سیستم تمامچرخ محرک بهکاررفته در خودروهای چری، نوعی سامانه توزیع قدرت هوشمند الکترونیکی است که خودروساز چینی آن را Chery’s system AWD مینامد. هدف این سیستم بهبود فعالیت خودرو در معابر آفرودی است. به گفته چری، این شرکت حدود ۲۰ سال زمان را برای توسعه این سیستم تمامچرخ محرک صرف کرده است. چری را میتوان نخستین خودروساز چینی دانست که از سیستم تمامچرخ محرک یا AWD توسعهیافته توسط خودش در خودروهایش استفاده میکند. بااینحال نمیتوان ادعا کرد که این سیستم بهطور کامل توسط مهندسان چری توسعه یافته است. درواقع چری سیستم تمامچرخ محرک توسعهیافته توسط ZF را توسعه داده است و از آن برای افزایش توانمندی خودروهایش استفاده میکند.
حالات مختلف سیستم AWD در خودروهای چری
سیستم AWD در اتومبیلهای چری چند حالت رانندگی را در اختیار کاربر قرار میدهد. این حالتها شامل نرمال، اسپرت، کمپینگ، اسکی و تمام شرایط یا all-terrain است. چری از پیشرانههای توربوشارژر در خودروهایش بهره میبرد. همین مسئله باعث شده است تا اکثر گشتاور موتور در دورهای کمتر از ۳۰۰۰ نیوتنمتر در اختیار سیستم تمامچرخ محرک قرار گیرد. بنابراین خودرو میتواند بدون نگرانی از گیرکردن، در جادههای گلی، شنی، سنگریزه یا باتلاقی حرکت کند. بااینحال خودروهای مجهز به سیستم AWD برای آفرودهای سنگین مناسب نیستند و نباید توقع تویوتا لندکروزر را از چری تیگو ۸ پرومکس داشته باشید.
چری در خودروهای مجهز به سیستم تمامچرخ محرک، از پیشرانههای قویتری استفاده میکند.
۵۸۵۸